Projectbeschrijving (project is afgerond)
Probleem
Sinds 2016 werken de gemeente Doetinchem en de werkgroep Streekproducten samen om de korte voorzieningsketens voor streekproducten in te richten en de samenwerkingen met streekproducenten, distributeurs, verwerkers en consumenten te versterken. De regio Achterhoek kent namelijk een hoog aantal en een zeer grote verscheidenheid aan (kleine) producenten van allerlei streekproducten, maar die vinden nog nauwelijks afzet in de stad.
Aanpak
- Oprichten van een projectmatig samenwerkingsverband, dat: diverse bijeenkomsten op het gebied van productontwikkeling, distributie en afzet organiseert, Best practices tour organiseert; PR en communicatie-uitingen organiseert om de samenwerking in de keten (binnen) en vanuit de keten naar de omgeving te versterken.
- Gezamenlijk formuleren van een projectplan gericht op innovatie van korte voorzieningsketens: in kaart brengen van nieuwe afzetmogelijkheden; lokaal eten onderdeel van gezondheidsprogramma’s maken; het vergroten van de bewustwording om lokaal te eten onder de burgers van Doetinchem.
Eindresultaat
Het doel van het project is om zowel vanuit zakelijk als maatschappelijk perspectief Doetinchem en de Achterhoek klaar en toekomstbestendig te maken voor het produceren, vervoeren en consumeren van streekproducten in een korte keten. Daarbij richt de stad zich op de afzet, het agrarische gebied in de gehele Achterhoek richt zich op de productie. Hiertoe wordt een projectmatig samenwerkingsverband opgericht. Hierdoor kunnen de verbanden tussen ketenpartners worden geïntensiveerd. Stappen hierin worden gezet door de uitvoering van onderzoeken, haalbaarheidsstudies en andere projectplannen om op thematische onderdelen progressie te maken. Concreet hebben de uitgevoerde activiteiten hieraan als volgt bijgedragen:
- De bijeenkomsten op het gebied van productontwikkeling, distributie en afzet hebben geleid tot het duidelijk in kaart brengen van de samenwerkingskansen. De bijeenkomsten waren een concrete opmars naar het formaliseren van het samenwerkingsverband.
- De best practices tour heeft bijgedragen aan kennisoverdracht richting de consument.
- De PR en Communicatie uitingen hebben laten zien waar de stichting voor staat én hebben de zichtbaarheid van de deelnemers aan het samenwerkingsverband vergroot. Essentieel voor stabiele en duurzame afzet voor de toekomst!
- In kaart brengen nieuwe afzetmogelijkheden. Deze inventarisatie heeft geleid tot verdere professionalisering en opschaalmogelijkheden, te verwerken in het projectplan.
- Het gezamenlijke plan van aanpak is het daadwerkelijke projectplan, waarin de toekomstbestendige samenkomst van producenten, distributeurs en consument wordt geborgd.
- Lokaal eten onderdeel maken van gezondheidsprogramma’s. Door het betrekken van de verschillende (maatschappelijke) partners, wordt lokaal en gezond voedsel ingebed in gezondheidsprogramma’s. Daardoor wordt de potentiële afzet vergroot én wordt lokaal voedsel ook door de lokale maatschappelijke organisaties geoormerkt als onmisbaar element in een duurzame en gezonde levensstijl.
- Het vergroten van bewustzijn. Afzet van lokale producten begint bij de consument. Zonder vraag, geen aanbod. Bewustwording van de voordelen van lokaal en duurzaam eten is dan ook essentieel in de professionalisering van de korte keten economie.
Websites: