De Bekoring

Uitvoeringsperiode: 10-12-2018 t/m 31-12-2020
Regio: NL-221 Veluwe
Status: Afgerond

Projectbeschrijving (project is afgerond)

Probleem

Er zijn diverse uitdagingen die de productie en consumptie van streekproducten middels een korte voorzieningsketen momenteel moeilijk maken: het ontbreekt aan de juiste infrastructuur om de producten van kleinschalige streekproducenten rechtstreeks aan de consument af te zetten, de consument is vaak niet bekend met het aanbod aan streekproducten, de omslag naar een agro ecologisch, natuurgericht heideboerderijsysteem vraagt hoge investeringen, het vertrouwen tussen burger en boer is ondergesneeuwd, er is behoefte aan ‘high tech’ innovaties die de kleinschalige, duurzame productie van streekproducten goedkoper maakt.

Aanpak

  1. Het werken aan een projectmatig samenwerkingsverband: zowel boeren als burgers kunnen toetreden tot de coöperatie en de daarbij behorende, regionale infrastructuur, bijeenbrengen van partijen rondom de vraag (burgers) en aanbod, communiceren van ‘het Verhaal’ via een ‘donut’ van het bedrijf en film rondom het Veluws Markebrood;
  2. Het formuleren van een projectplan van de korte voorzieningsketen: Planmatig inrichten van een korte voorzieningsketen om te beginnen bij Veluws Markebrood (maar op termijn ook natuurvlees, heide- en boekweit-honing; Rekenen en de faire kostprijs transparant maken; het functioneel ontwerpen van de korte voorzieningsketen op ICT-gebied.

  3. De uitvoering van het innovatieproject: Het inrichten van en maken van afspraken binnen de korte voorzieningsketen; het via ICT-toepassingen realiseren van de online-toegankelijkheid van het Veluws Markebrood voor burgers en boeren; het opstellen van een business concept en kennisverspreiding.

Eindresultaat

De activiteiten kunnen een vliegwiel draaiend maken waarbij de testcase Veluws Markebrood een succes wordt, wanneer voldaan wordt aan een reeks van succesfactoren. Er moet draagvlak zijn bij boeren, molenaars, bakkers en burgers die bereid zijn dat brood te kopen. Bakkers moeten in hun assortiment een nieuw lokaal brood opnemen. Vandaar ook dat hulp is aangeboden in een receptuur, met een verhaal achter dat brood waarbij de boer zichtbaar wordt achter het brood die bijdraagt aan een gezond voedselsysteem. De personen van de schakels van de korte keten moeten elkaar kennen en ontmoeten. Dan is de Veluwezoom toch groot en de afstand tussen Arnhem en Wageningen ver. Deelnemende boeren kunnen goed bezig zijn, maar hebben niet allemaal een SKAL certificaat. Daardoor wilden molenaars van biologisch gemalen meel (De Vlijt, Wageningen) het oergraan van de Westberg in Wageningen niet malen, hoe lokaal en duurzaam geproduceerd ook.

Het lijkt erop dat de boeren een fair price kunnen krijgen voor hun graan en daarmee een “belegde boterham”. Dat kan alleen wanneer de oogst van de hectares graan lokaal afgezet worden. In de opstartfase zijn de overheadkosten nog groot. Het bezorgen van een zak graan van 25 kg van een boer aan de oostkant van de Veluwezoom naar aan een bakker aan de westkant kan natuurlijk niet uit wanneer daar 100 km voor gereisd moet worden. Logistieke knelpunten hinderen de activiteiten in het project.

Website: Home (burgerboerderijen.nl)

Projectleider

Projectleider
Jaap Meijer
Coöperatie Burgerboerderijen
06-53655534

Partner(s)

Partner(s)
Gemeenten Arnhem, Renkum en Rheden