Projectbeschrijving
Probleem
De melkveehouders binnen het project leveren elk hun melk af aan een melkfabriek. Hiervoor krijgen zij een bepaalde prijs, die afhankelijk is van de prijs op de wereldmarkt. De melkveehouders willen een duurzaam verdienmodel creëren voor hun eigen bedrijf in relatie met de natuur welke op en rond de bedrijven aanwezig is door hun producten zelf te verzuivelen. De bedrijven bevinden zich in de gemeente Midden-Delfland. Binnen een straal van 10 km wonen meer als 1,6 miljoen inwoners. De melkveehouders zien hier mogelijkheden voor meerwaardecreatie voor hun melk.
Aanpak
Er wordt een mobiele zelfzuivelinstallatie ontwikkeld, waarmee o.a. gepasteuriseerde (karne)melk, yoghurt en boter kan worden gemaakt. Nadat de producten zijn geproduceerd in de zelfzuivelinstallatie worden deze opgeslagen in een opslag (koeling) op het eigen bedrijf of direct vermarkt. Hoe de producten worden vermarkt is afhankelijk van het marketingplan dat wordt opgesteld. Dit kan zowel vanuit een pop-up store in de stad, boerderijwinkel bij elke boerderij apart, via een centrale boerderijwinkel, een webshop, op markten of een combinatie van meerdere mogelijkheden. Het project bestaat uit de onderdelen: bouw mobiele zelfzuivelinstallatie, zelfzuivel training, Marketingplan opstellen en uitvoeren, testproducten produceren, meerdere deelnemers weven voor de installatie/ concept en verdere productlijn opzetten voor Midden Delfland zuivel.
Doel
Binnen dit project wordt een roulerende mobiele zelfverzuivelingsinstallatie ontwikkeld waarbij veehouders op hun eigen erf met een gedeelde installatie zelf zuivel kunnen maken. Hiermee kunnen verscheidende dagverse producten geproduceerd worden. De deelnemende melkveehouders willen een verdienmodel ontwikkelen vanuit een biologische bedrijfsvoering met een diepere relatie met natuurbeheer.
Website