Foodlab Cleantech Regio

Uitvoeringsperiode: 17-02-2020 t/m 29-04-2022
Regio: NL-221 Veluwe
Status: Afgerond

Projectbeschrijving (project is afgerond)

Probleem

Uit bestaande projecten in de Cleantech gemeenten blijkt dat grote afnemers als retail, recreatie en instellingen in de regio bijna geen lokale producten inkopen, vanwege
redenen als volume, prijs, aanbod en onwetendheid, waardoor het lastig is om als kleine speler deze markt te benaderen en te bedienen. De regio heeft door haar schaal en samenwerkingsverbanden een sterkere positie dan de lokale korte ketens en is hierdoor een serieuze gesprekspartner voor grote partijen in de retail, recreatie en institutionele sector.

Aanpak

  • Om de verkrijgbaarheid van producten uit de korte keten voor consumenten te vergroten, is het van belang om ingangen te vinden bij de reguliere kanalen waar het overgrote deel van de consumenten en toeristen hun boodschappen doen of eten en drinken kopen: supermarkten, speciaalzaken, bedrijfskantines, e.d. Allereerst wordt in kaart gebracht welke ketenorganisaties in de regio actief zijn en hoe deze beleverd worden. Vervolgens wordt door middel van brainstorms en inspiratiesessies met vertegenwoordigers (beslissers) van deze ketenorganisaties gezocht naar mogelijke marktvraag op regionaal niveau
  • Er wordt er een FoodLab opgezet voor producenten (agrariërs en kleinschalige ambachtelijke verwerkers) om hen te begeleiden in de startup fase. De insteek hierbij is om kansrijke productmarktcombinaties te ontwikkelen vanuit Pijler 1 en deze te vertalen in concrete businesscases en nieuwe verdienmodellen voor de deelnemende bedrijven.
  • Om de bekendheid van de producten te vergroten en belemmeringen weg te nemen worden producenten en consumenten verbonden. Voor de uitvoering wordt een uitvraag gedaan onder (regionale) communicatie- en marketingbureaus voor een aanpak op hoofdlijnen.

Eindresultaat

De doelstelling uit het projectplan is de oprichting van een projectmatig samenwerkingsverband, het gezamenlijk formuleren van een projectplan gericht op het wegnemen van de belemmeringen voor de afzet, het ontwikkelen van innovaties van een korte voorzieningsketen en de uitvoering van een innovatieproject om zo de verbinding tussen lokale ketens en grote afnemers te realiseren en deze verbinding te gebruiken om nieuwe – grootschalige - afzetkanalen aan te boren en de bekendheid van lokale producten onder consumenten te vergroten. 

Bijdrage activiteiten aan doelstelling: In het project hebben we een samenwerkingsverband opgericht tussen 18 producenten en 10 supermarkten. Deze samenwerking is middels een rechtsvorm vastgelegd. Zowel producenten als supermarkten zijn in deze samenwerking gelijkwaardig. De gelijkwaardigheid is geborgd middels het lidmaatschap, productiecriteria en huishoudelijk regelement. Naast de samenwerking zijn de logistieke belemmeringen tussen producenten en afnemers weggenomen door een logistieke partner Combigro. Hiermee zorgt dit project voor verbinding tussen lokale ketens en grote afnemers waardoor nieuwe – grootschalige - afzetkanalen wordt gerealiseerd. Middels communicatie uitingen en korte keten producten in de supermarkt wordt de bekendheid van lokale producten onder consumenten vergroot. Hiermee draagt dit project op verschillende manieren bij aan de innovatie van korte voorzieningsketens in Gelderland.

Website: 

Projectleider

Projectleider
Monique Loeters
Cleantech regio
0571-27 98 38

Partner(s)

Partner(s)
Biologische boerderijwinkel De Nieuwenburgt
Coöperatie Boerenhart Veluwe IJsselvallei (12 leden)
Gemeenten Voorst, Apeldoorn, Brummen, Heerde, Lochem, Epe en Zutphen