Korte Ketens in Lochem, Bronckhorst en Zutphen

Uitvoeringsperiode: 01-05-2018 t/m 01-05-2019
Regio: NL-225 Achterhoek
Status: Afgerond

Projectbeschrijving (project is afgerond)

Probleem

Het is van belang dat producenten uit de Achterhoek en afnemers uit de horeca, retail en recreatie zich organiseren in een korte keten. Dit belang is gelegen in een betere economische positie voor de producent en een toegevoegde waarde en onderscheidend aanbod voor de horeca, retail en recreatie. Daarmee wordt een versterking van de lokale economie gerealiseerd.

Aanpak

Met het samenwerkingsverband wordt gewerkt aan een praktisch en concreet plan van aanpak. De volgende activiteiten worden uitgevoerd: 1. Verkennen van de mogelijkheden voor een coöperatieve VSA met robuust business model 2. Verkennen van zichtbaarheid en promotie van producten uit de Achterhoek 3. Onderzoeken van een fijnmazig logistiek netwerk, ondersteund door een online bestelsysteem, binnen de deelnemende gemeenten met inzet van bestaande netwerken 4. Samen met potentiële afnemers verkennen van product-marktcombinaties ten behoeve van afname van producten uit de Achterhoek door horeca, retail en recreatieondernemers in de deelnemende gemeenten.

Resultaat

Het doel was om met deze opgedane kennis de mogelijkheden voor een coöperatieve VSA beter te kunnen verkennen en om vanuit de opgehaalde kennis en ervaring een basis te leggen voor een robuust businessmodel voor de VSA. Uit de gesprekken bleek als snel dat de VSA-producenten graag een verdere professionalisering ambiëren en de wens hebben om de logistiek te bundelen. Hierbij is verkend welke rechtsvorm het beste bij deze samenwerking zou passen. Hierin zijn verschillende vormen verkend. Uit deze gesprekken is ervoor gekozen om gebruik te maken van de in 2018 opgerichte Coöperatie Eet Regionaal. Het verschil met de eerdere vorm uit 2018 is dat de leden van de VSA nu alleen lid kunnen worden van deze coöperatie, mits ze voldoen aan de juiste voorwaarden als volume, kwaliteit en het delen van klantcontacten. De nieuwe rechtsvorm en de daarbij verbeterde fijnmazige logistiek gaan over het professioneler organiseren van de organisatie. Het onderdeel voor het verkennen van een robuust businessmodel gaat over het totale plaatje. Daarbij hoort ook de manier waarop de producenten zichzelf als organisatie of samenwerkingsvorm presenteert en verkoopt.

Onderzoek is gedaan naar het marktperspectief en afzetmogelijkheden van regionale producten in de Achterhoek. Voor de recreatie zijn streekproducten vooral belangrijk vanwege het belevingsaspect. Een lokaal product als een middel om de Achterhoek te promoten. Het gaat voor hun om een verhaal waarmee toeristen verleid kunnen worden om naar de Achterhoek te komen. Waarbij de producenten niet alleen boer zijn maar ook een bestemming. Horeca gebruikt streekproducten voor eigen reclame-uiting, om zich te onderscheiden en wil daarom graag een uniek en exclusief product. Er zit spanning op de prijs-kwaliteit verhouding (kwaliteit maar tot een bepaalde max) en alles moet kloppen (product en levering). Bij de retail gaat het om sociale binding met de klant en exclusiviteit.

De VSA is nu een organisatie die werkt aan belangenbehartiging en efficiëntere logistiek. De wens van de leden is om dit verder op te pakken. Maar kan de VSA ook meer zijn dan er nu wordt gedaan en is dit wenselijk? Een concept gaat uit van gezamenlijke promotie van producenten. Waarbij er verbinding wordt gelegd met de identiteit van de Achterhoek. Een concept dat breder is dan alleen de streekproducten die door de VSA worden geleverd. Hierbij kan men denken aan de merknaam Achterhoek Trots. Naast gezamenlijke promotie zal er ook gewerkt moeten worden aan de productkwaliteit. Hierbij denkend aan het opzetten van gilden. Op dit moment is door Slow Food Achterhoek een eerste aanzet gedaan met Kaas Gilde Achterhoek.

Verkennen van zichtbaarheid en promotie van producten uit de Achterhoek.  Achterhoek Toerisme heeft een communicatieplan ontwikkeld voor het vergroten van de zichtbaarheid van producten uit de Achterhoek. Op basis van dit communicatieplan zijn er een aantal conceptmaterialen ontwikkeld om de streekproducten en producenten met verhaal en beeld (foto’s, tekst en film) zichtbaar te maken. Deze concepten vormen een eerste basis voor de VSA om hun promotie te versterken en uitvoering te geven aan eventuele campagnes in de toekomst.

Onderzoeken van een fijnmazig logistiek netwerk, ondersteund door een online bestelsysteem, binnen de deelnemende gemeenten met inzet van bestaande netwerken. Eet Regionaal heeft een overeenkomst gesloten met Combigro voor de levering van Achterhoekse streekproducten. Inmiddels worden de VSA-producten via Combigro geleverd. In deze overeenkomst zorgt de Combigro voor de bundeling, de logistiek en het bestelsysteem. De retail, landwinkels en detailhandel worden beleverd door Smits en Daalwijk. Voor deze laatste doelgroepen wordt gebruik gemaakt van een bestaand bestelsysteem van Eet Regionaal.

Samen met potentiële afnemers verkennen van product-markt combinaties ten behoeve van afname van producten uit de Achterhoek. Door middel van gesprekken met streekproducenten en (potentiële) afnemers (horeca, retail, recreatie) zijn er verschillende partners en potentiële afnemers in beeld gebracht en benaderd. Hierbij zijn er uiteenlopende kansen en bedreigingen voor product-markt combinaties benoemd. Deze resultaten zijn verwerkt in het onderzoek van Gerrit Willem Ziggers en gebruikt bij de verkenning van de mogelijkheden voor een robuust businessmodel.

Website: Samen zetten we streekproducten op de kaart - Achterhoek Streekproduct

Projectleider

Projectleider
Mariska Mentink
Gemeente Lochem
06 - 1341 3631

Partner(s)

Partner(s)
Binnenstadsmanagement Zutphen
Gemeenten Bronckhorst en Zutphen
Vereniging Streekproducten Achterhoek-Liemers
Versboederij Daalwiek