Landzicht Biologisch bioweb: regionale foodhub voor online bestellen en bezorgen van biologische producten van de boer

Uitvoeringsperiode: 01-01-2020 t/m 01-05-2022
Regio: Zuid-Holland
Status: Lopend

 

Probleem

Online verkoop – ook van voedsel en van duurzame voeding uit de regio – is een groeimarkt. Deze markt wordt gedomineerd door grote bedrijven die investeren in deze markt en vaak op online, fijnmazige distributie nog geen winst maken. De opname van lokale producten of zelfs biologisch gecertificeerde producten in het assortiment is dan een uitdaging. Ook individuele boeren en tuinders doen pogingen om online verkoop aan hun strategie toe te voegen, naast boerderijwinkel en boerenmarkt is ook online het boerenproduct meer en meer te koop. Dit biedt consumenten echter vaak geen compleet assortiment, iets waar wel vraag naar is. Bovendien is distributie naar het huis van de klant dan vaak lastig. Biologische boerenwebwinkel Hofweb en akkerbouwbedrijf Landzicht Biologisch Groenteabonnement met meerdere bedrijven in de regio die aan hen leveren, zetten daarom in Zuid-Holland een regionale foodhub op.

Aanpak

In dit project worden de volgende activiteiten uitgevoerd:

  • ICT platform doorontwikkelen om de lokale boer nog beter in "beeld" te krijgen bij de klant, zoals landingspagina's maken met lokale content, route planning verbeteren zodat de klant de bezorger kan volgen, opzetten van een lokale nieuws pagina.
  • Personaliseren van de winkel (consumenten die geen vlees eten een vegetarische winkel presenteren), Op basis van “big data” gepersonaliseerde gevulde winkelwagen klaar zetten,
  • Opzetten lokale orderpick en distributie, zoals magazijn inrichting voor orderpick en hardware aanschaffen (scanners terminals) voor het verzamelen van de orders;
  • Maken van een progressieve webapp voor een goede mobiele site, zodat de consument lokaal aanbod via zijn telefoon kan bestellen. Via zo’n app is heel goed het hele verhaal van de boer te vertellen.
  • Verkoop verbeteren en seizoensgebonden maken, door communicatie, zoals recept ontwikkeling en wekelijkse recepten mail. Winkelen op (seizoens)boeren recepten professionaliseren.
  • Content zoals video inzetten om het verhaal van de boeren te vertellen. Onze klanten zijn gevoelig voor argumenten over lokaal, streek, landschap en boer.
  • Uitbreiden lokaal assortiment door vleesverkoop uit Zuid-Holland: vlees ingevroren per stuk verkopen. Hiertoe de webshop aanpassen zodat minimaal 1,5 kg gekocht moet worden
  • Betrokkenheid van de consumenten bij de lokale boer en tuinder met campagne: consument laten mee investeren in biologische grond.
  • Verpakkingsvrij maken van de boodschappen door te investeren en nieuwe herbruikbare verpakkingen en een goed logistiek systeem hiervoor.
  • Samenwerking opzetten met partners (diëtisten, kinderdagverblijven enz.). Daarnaast Happening organiseren voor (potentiële) klanten en boeren plus organiseren kookworkshops met regionale producten.

Verwacht resultaat

Het doel van het project is het creëren van een voedselhub voor en door boeren: een webwinkel met écht lokaal assortiment, lokale distributie naar de klant en authentieke lokale content. Het logistieke proces wordt verkort door ICT ontwikkeling van mobiele orderpick terminals; lokaal magazijn inrichten; het frontend platform specifieker en lokaler inrichten, een (technisch. moderne) app ontwikkelen, waarmee de consument via de smartphone lokaal aanbod kan bestellen; betrokkenheid vergroten met crowdfunding investering in lokale grond voor de boer en meer verpakkingsvrij werken door te investeren in herbruikbare verpakkingen; consumenten informeren over de kringloop van eten; het voedsellandschap van de toekomst blootleggen; handelingsperspectief geven om hun eetpatroon duurzaam te maken.

Website: https://www.hofweb.nl/

Projectleider

Projectleider
Peter van IJzendoorn -
Hofwebwinkel
06-5396 1967

Partner(s)

Partner(s)
Landzicht Biologisch