Lekker Lokaal Rivierenland: Verkend, herkend en verkocht!

Uitvoeringsperiode: 01-07-2018 t/m 01-07-2020
Regio: NL-224 Zuidwest-Gelderland
Status: Afgerond

Projectbeschrijving (project is afdgerond)

Probleem

Er is veel onbekend tussen lokaal aanbod en lokale vraag. Er mist kennis en ervaring bij zowel de lokale overheden, de lokale primaire producenten en de lokale afnemers (consumenten, bedrijfsleven, horeca, zorginstellingen, supermarkten en onderwijs). Dit project wil de partijen dichter bij elkaar brengen en de lokale consument en het lokaal bedrijfsleven het lokaal geproduceerd product beter te laten herkennen en erkennen.

Aanpak

Het project volgt de volgende aanpak:

  1. Inventariseren welke primaire producenten een lokaal product leveren en openstaan voor afzet via een kortere keten.
  2. Organiseren van twee inspiratie bijeenkomsten: voor gemeenten en andere geïnteresseerden over transitiedenken en voedsel in de toekomst. En voor lokale horeca om hen te inspireren méér te koken met streekproducten en uit het seizoen.
  3. Kennisopbouw: organisatie leergang/masterclass met kennis over korte keteninvullingen voor primaire producenten i.s.m. Wageningen University & Research
  4. Matchmaking: Introductie van (externe) korte ketenpartijen en koppeling hiervan door het organiseren van marktpleinen, waarbij lokale primaire producenten in aanraking gebracht worden met korte keten afzetorganisaties (Meet & Match)
  5. Stimuleren herkenbaarheid lokaal geproduceerd product. Met het samenwerkingsverband wordt gewerkt aan een praktisch en concreet plan van aanpak.

Eindresultaat

  1. Inventarisatie leveranciers agrarisch lokaal product: deze inventarisatie heeft plaatsgevonden en geresulteerd in een adressenbestand met 135 producenten, tevens is er een maillinglist met meer dan 200 adressen opgebouwd. Deze bestanden zijn gebruikt om producenten te benaderen voor activiteiten die plaatsvonden in het kader van dit project;
  2. Inventarisatie potentiële afnemers: deze inventarisatie heeft plaats gevonden. Er is een lijst met ruim 100 potentiële afnemers (horeca, supermarkten, recreatiebedrijven, boerderijwinkels etc). Dit bestand is gebruikt om potentiële afnemers te benaderen voor activiteiten die plaatsvonden in het kader van dit project;
  3. Inspiratie: er zijn  inspiratiebijeenkomsten gehouden voor o.a. agrarisch ondernemers, de horeca en voor gemeenten
  4. Kennisopbouw: Er is een masterclass/ leergang met kennis over korte keteninvullingen voor primaire producent i.s.m. de Wageningen University & research(WUR) georganiseerd
  5. Matchmaking: er zijn twee meet & matchbijeenkomsten gehouden waarbij producenten in contact konden komen met potentiële afnemers: op 20 mei 2019 en op 27 januari 2020.
  6. Stimuleren herkenbaarheid lokaal geproduceerd product: in samenwerking met het RBT Rivierenland is verkend wat een goede werkwijze zou kunnen zijn en vervolgens een regionaal streekmerk ontwikkeld met de naam ‘Betuws Best’, met daarbij behorende PR materialen.

Website:

https://plattelandrivierenland.nl/lekker-lokaal-rivierenland/

www.betuwsbest.nl

Projectleider

Projectleider
Jolijn Zwart - van Kessel
Lekker Lokaal Rivierenland
06-3367 1586

Partner(s)

Partner(s)
Gemeenten Tiel (penvoerder)l, West-Betuwe, Buren en Culemborg
Zuivelboerderij Noordam-Hellow