Lokaal het Nieuwe Normaal

Uitvoeringsperiode: 01-07-2022 t/m 31-12-2024
Regio: Landelijk
Status: Lopend

 

Probleem

Het aandeel van duurzame, gezonde en lokale producten in de stedelijke markt is zeer beperkt, terwijl uit diverse recente marktonderzoeken blijkt dat de potentiële markt aanzienlijk is. De uitdaging is hoe we de stedelijke consument verleiden/overtuigen duurzame, gezonde en lokale producten uit de eigen regio voor eerlijke (inclusieve) prijzen te eten, met andere woorden: Lokaal het Nieuwe Normaal. 

Aanpak

  1. Vorming van een samenwerkingverband van boeren (zowel de reguliere boeren als de stadslandbouwers), stedelijke maatschappelijke organisaties en burgerinitiatieven (uit Arnhem en Nijmegen) actief rond de thema’s voedsel, groen en gezondheid. Door de krachten te bundelen rond duurzaam, gezond en lokaal voedsel en gezamenlijk een regionale voedselvisie te formuleren brengen we een krachtige beweging op gang met betrekking tot verduurzaming van het voedselsysteem en de noodzakelijke waarde(n)verandering . Aandachtspunten zijn hierbij onder meer een duurzame stedelijke logistiek (voedselhub), verwerking, leveringszekerheid, ondersteunende ICT, kwaliteitsbewaking en marketing. Daarnaast gaat het om uitwisseling van kennis en ervaring, elkaar inspireren bij de zoektocht rond verduurzaming, gezamenlijk te werken aan regionale uitdagingen en een gezamenlijk ‘verhaal’ te presenteren, waarbij het gemeenschappelijke doel centraal staat. 
  2. Marktonderzoek: Werven consumenten/afnemers voor focusgroepen/klankbordgroepen (uit de diverse doelgroepen): Uitdiepen/aanscherpen kennis van de markt en het in beeld brengen onderscheidende aspecten, Marktonderzoek, Uitwerking onderzoeksvragen en uitwerking foodconcepten en afzetconcepten), Marktonderzoek via focusgroepen of brainstormbijeenkomsten 
  3. Verdienmodellen: Hoe verbinden we de kwaliteitseisen/-verwachtingen en voedselwaarden van de stedelijke consument met het kwaliteitssysteem van boeren/tuinders. 
  4. Afzetconcepten: een overkoepelend parapluconcept voor de stedelijke markt (op basis van een gemeenschappelijk raamwerk), de concrete uitwerking van verschillende afzetconcepten per doelgroep, op basis van marktonderzoek en de resultaten van focusgroepen werken we drie tot vijf afzetconcepten uit en testen deze in de markt, uitwerking van ondersteunende data-toepassingen en ICT voor de afzet via de korte keten. 
  5. Vergroting waardering voedsel Hierbij richten we ons op herstel van de verbindingen tussen producent en consument, tussen stad en land op basis van gemeenschappelijke waarden, gezond voedsel en een gezonde leefstijl, een gezondere en duurzame voedselcultuur en betrokkenheid van consumenten/afnemers als investeerder bij de transitie van het voedselsysteem.
  6. Marketing en communicatie: uitwerking van een professionele strategie en concrete aanpak van de communicatie en marketing om succesvolle afzet van duurzaam regionaal voedsel te realiseren, concretisering van het verhaal achter het product door het zichtbaar maken van de toegevoegde waarde en duurzaamheidsprestaties

Beoogd resultaat

Realiseren van een substantiële afzet en marktaandeel van duurzaam, gezond en lokaal voedsel via korte ketens in de stedelijke consumentenmarkt, waarbij de potentiële vraag/behoefte van de stedelijke consument het vertrekpunt vormt. Wezenlijk is daarbij de ontwikkeling van nieuwe verdienmodellen in combinatie met afzetconcepten afgestemd op de verschillende doelgroepen om de duurzaamheidsprestaties en de meerwaarde (voedsel als ‘drager’ van ecologische, sociale en maatschappelijke waarden) te “verzilveren” in de stedelijke markt.

Website: Lokaal het nieuwe normaal | Coöperatie Oregional (cooperatieoregional.nl)

Projectleider

Projectleider
Gerard Titulaer
Gebiedscoöperatie Oregional
06-2269 6467

Partner(s)

Partner(s)
Natuurkoeien Jos Bolk
Kwekerij de Beijer