Markt(hal)verkenning voor regionale producten in Doetinchem

Uitvoeringsperiode: 01-01-2017 t/m 31-12-2017
Regio: NL-225 Achterhoek
Status: Afgerond

Projectbeschrijving (project is afgerond)

Probleem

Doetinchem wil zich ontwikkelen als gastvrije binnenstad in een groene en waterrijke omgeving. Het heeft de ambitie om meer regionaal voedsel aan te bieden in de binnenstad, direct van boer naar bord. Door voedselproducten uit de Achterhoek in de binnenstad meer zichtbaar en verkrijgbaar te maken, wordt tevens de binnenstad meer met de Achterhoek verbonden. Maar hoe breng je deze op een betaalbare manier bij de consument, zodat deze producten een aantrekkelijk alternatief ten opzichte van het aanbod in de supermarkt is?

Aanpak

Deze probleemstelling is door een team van experts onderzocht i.s.m. de voedselcoordinator. Zij hebben het huidige netwerk verkend en de ambities van regionale partijen en kansen die zij zien in kaart gebracht.

  • Er is een onderzoek gedaan naar de (financiële) haalbaarheid voor het creëren van een afzetlocatie voor regionale producten in de vorm van een zogenaamde markthal
  • Er is een eerste aanzet gedaan tot het verbinden van producenten, ondernemers en andere ketenpartijen onderling.

Eindresultaat

 De resultaten van de haalbaarheidsstudie zijn verwoord in de brochure Marktverkenning voor regionale producten in Doetinchem. De belangrijkste conclusies zijn:

  • Momenteel is er in Doetinchem niet tot nauwelijks afzet van Achterhoekse, lokale producten. Verschillende producenten zoeken naar mogelijkheden daartoe.
  • Er  kan op korte termijn een distributienetwerk worden opgezet. Eventueel voor de ProefTuin, maar ook voor andere afzetkanalen als instituten en (horeca)bedrijven.
  • Op langere termijn zijn er voldoende kansen voor verbinding in de keten, o.a. op het gebied van restverwerking, kennisdeling & gezamenlijke positionering.
  • Opvallend is dat er nog geen lokale “community” lijkt te zijn rondom duurzaam eten en/of lokaal eten en/of beter eten. De slag naar bewustwording lijkt nog gemaakt te moeten worden. In de huidige situatie zijn producenten sceptisch over de omzetkansen in Doetinchem. Eerst zal een uitgewerkte communicatiestrategie rond streekproducten de vraag van consumenten met name in de stad moeten versterken.

Websites:

www.van-mien.nl

www.stichtingfoodpromotieachterhoek.nl

Projectleider

Projectleider
Liesette Hensen
Gemeente Doetinchem
06-4146 1896

Partner(s)

Partner(s)
Stadslab Doetinchem