Ontwikkelen Marketing Strategie voor Vallei Varken

Uitvoeringsperiode: 01-09-2021 t/m 31-12-2022
Regio: NL-221 Veluwe
Status: Afgerond

 

Projectbeschrijving

Probleem

Veel consumenten associëren het “boerenleven” impliciet met een idyllisch “Ot en Sien” -achtige setting. Dit wordt gevoed door de huidige landbouwmarketing, die veelal gebaseerd is op nostalgische beelden. Het verhaal van Vallei Varken is een krachtig verhaal dat een alternatief biedt voor deze traditionele landbouwmarketing: Vallei Varken is vlees uit de regio, zorgvuldig geproduceerd met oog voor gezondheid, welzijn en duurzaamheid, beschikbaar en betaalbaar voor iedereen.

Aanpak

Samen met marketing professionals die gespecialiseerd zijn in Food & Agri marketing bouwen aan een sterk merk, eerlijke communicatie en transparantie over de productie van Vallei Varken. Doelgroepen worden gericht benaderd, waardoor de communicatie effectief en doeltreffend wordt in gezet en de afzet van Vallei Varken verhoogd wordt. De samenwerkingspartners zijn verantwoordelijk voor de inhoud en de ingehuurde professionals vertalen de inhoudelijke productkennis en productie expertise van de producenten naar krachtige branding en marketing concepten, die de doelgroep aanspreken. Via het zogenoemde “NIVA” model worden de marketing campagnes stapsgewijs uitgevoerd: Naamsbekendheid: de campagnes starten met het genereren van naamsbekendheid van Vallei Varken. Vervolgens wordt na drie maanden de Interesse gewekt door de merkvoordelen van Vallei Varken nadrukkelijk onder de aandacht te brengen, zodat consumenten ontdekken waarom Vallei Varken beter is dan “gewoon” varkensvlees. Na drie maanden worden daaraan toegevoegd de thema’s die bij consumenten het Verlangen aanwakkeren om vlees van Vallei Varken te kopen en tot slot wordt het accent op het concrete Aanbod gelegd, waarmee de afnemers en consumenten tot actie worden verleid. Het NIVA model wordt toegepast op zowel de online als offline campagnes.

Beoogd resultaat

Het ontwikkelen van Vallei Varken tot een sterk en aantrekkelijk merk, waardoor veel nieuwe afnemers bereikt worden. Door uitbreiding van de vraag, kan het aanbod vervolgens worden opgeschaald en zo kan de varkenssector op verantwoorde wijze vraag gestuurd verduurzamen en de discourse over landbouw verschuiven.

Website: https://www.valleivarken.nl/

Projectleider

Projectleider
Simone van Vugt
Gemeente Putten
0341-230296

Partner(s)

Partner(s)
Producenten: Deetman, Van Dijk, Frank Bosboom, Nico Nijhoff, Jaap van Wenum
Afnemer: Boni Supermarkten