Het probleem is dat Steenwijk zich momenteel zeer amper profileert als een aantrekkelijke bestemming voor een cultureel dagje-uit. Er worden bijna geen toeristische producten aangeboden zoals themaroutes en informatiebrochures (print/online) die de historie, verhalen en bijzondere plekken van de stad ontsluiten. Toeristen en inwoners in de omliggende regio raken hierdoor niet bekend met het aanbod en kunnen er ook te weinig kennis van nemen als ze de stad bezoeken. Dit project voorziet in een samenhangend pakket van maatregelen gericht op productontwikkeling, promotie en informatievoorziening. Deze maatregelen maken de identiteit van Steenwijk beter zichtbaar, zorgen voor toeristisch aanbod en maken dit vindbaar voor de potentiële bezoeker. De stad wordt hierbij gepositioneerd als een stoere vestingstad met een roemrucht verleden en met bijzonder erfgoed met iconen als Rams Woerthe (Jugenstil) en werk van beeldhouwer Hildo Krop. Dit alles omringd door beleefregio’s met Nationale Parken en de Koloniën van Weldadigheid. Ook in de andere twee sporen van beleid van de visie op de binnenstad (zie organisatieschema) is de positionering van ‘Steenwijk stoere vestingstad’ inmiddels doorgevoerd en is het streven om met alle projecten de identiteit van de stad steeds -waar mogelijk- meer herkenbaar te maken.