Stimulering korte voorzieningsketens op de Noord-Veluwe – tussen land en water

Uitvoeringsperiode: 06-04-2020 t/m 01-04-2022
Regio: NL-221 Veluwe
Status: Afgerond

Projectbeschrijving (project is afgerond)

Probleem

Er is op de Noord-Veluwe nog relatief weinig aandacht voor- en bekendheid over streekproducten. Zowel online als offline is informatie over streekproducten op de Noord-Veluwe niet direct vindbaar en producten zijn vooral op de locatie zelf verkrijgbaar. Interactie en netwerkvorming tussen streekproducenten/leveranciers van lokale producten onderling en met potentiële afzetmarkten is beperkt.

Aanpak

  • Oprichten van een samenwerkingsverband met een diversiteit aan partners (overheden, horeca, retail). Tegelijkertijd wordt hiermee tevens de belangstelling voor een korte ketens project nader verkend.
  • Opstellen projectplan: in beeld wordt gebracht waar knelpunten zitten t.a.v. Bekendheid: het stimuleren van bekendheid van streekproducten door communicatie hierover via beschikbare kanalen; Vindbaarheid: het stimuleren van de vindbaarheid door online en offline de locaties waar producten worden gemaakt en te verkrijgen zijn, onder de aandacht te brengen;  Verkrijgbaarheid: onderzoeken en stimuleren van verkoop van streekproducten op andere locaties, zoals VVV’s, horeca of (streek)markten en Beleefbaarheid: streekproducten zijn aantrekkelijk voor bewoners, maar ook voor toeristen en recreanten. Beleving van de streekproducten is daarbij een belangrijk element.

Eindresultaat

De doelstelling uit het projectplan is het stimuleren van streekproducten op de Noord-Veluwe door de bekendheid, vindbaarheid en verkrijgbaarheid ervan te verbeteren. Belangrijk onderdeel hiervan is het samenbrengen van streekproducenten, zodat zij met elkaar in contact komen en onderlinge samenwerking bevorderd wordt. Een ander onderdeel is daarnaast het meer bewustzijn creëren op de potentiële afzetmarkt en bij consumenten over het belang en de meerwaarde van streekproducten, en een brug te slaan tussen streekproducent – afzetmarkt/consument. 

Alle uitgevoerde activiteiten zijn er op gericht geweest om de projectdoelstellingen te realiseren. Voor de uitvoering van het project is een logische werkwijze gehanteerd waarmee gaandeweg focus is aangebracht in de projectactiviteiten en die gericht was op de het bouwen en versterken van een initiatiefgroep en de ontwikkeling van een projectplan. In het kort: 

  1. Allereerst is het samenwerkingsverband uitgebreid naar alle 7 gemeenten op de Noord-Veluwe. Dit was een logische stap, aangezien er een nauwe samenwerking tussen de gemeenten is op het gebied van recreatie en toerisme. 
  2. Voor het gehele gebied zijn vervolgens de ondernemers en initiatiefnemers in kaart gebracht die actief zijn op het gebied van korte ketens, streekproducten en directe afzet aan de consument of plaatselijke horeca. Hiervoor is overleg gevoerd met diverse stakeholders en beleidsambtenaren van de deelnemende gemeenten. Tevens zijn oproepen verschenen in de lokale media en is een digitale flyer verspreid over het project. Dit alles om het netwerk zo goed en breed mogelijk in kaart te brengen. 
  3. Dit netwerk is, samen met stakeholders als LTO, Rabobank, Visit Veluwe, lokale gastheerorganisaties, streekmusea en horeca uitgenodigd voor de eerste brede netwerkbijeenkomsten. 
  4. Aan de hand van de uitkomsten van de netwerkbijeenkomsten is een initiatiefgroep van ondernemers en stakeholders gevormd om verdere focus aan te brengen en concrete ideeën en plannen uit te werken. 
  5. Vervolgens is er extern advies ingewonnen om de plannen verder te concretiseren. Dit is gepresenteerd aan de initiatiefgroep. 
  6. Op basis hiervan is een projectplan uitgewerkt. Dit plan is tijdens een slotbijeenkomst gepresenteerd aan de bestuurders en stakeholders die voor verder (financieel) draagvlak moeten zorgen om het plan te realiseren. 

Parallel aan deze activiteiten is contact onderhouden met diverse ondernemers, initiatiefnemers en stakeholders in de streek. Partijen zijn met elkaar in contact gebracht en naar elkaar door verwezen. Er is gezorgd voor een goede verbinding met de werkzaamheden van Visit Veluwe en het belevingsgebied Ambachtelijke Veluwe. Tevens is informatie ingebracht over vernieuwende afzetconcepten voor korte ketenproducten elders (De Pantry, coöperatie Van Onze Grond).

Website: 

Projectleider

Projectleider
René de Bruin
Streekwijzer
06 - 5128 6088

Partner(s)

Partner(s)
Bakker Piet
Gemeenten Ermelo, Putten en Nunspeet
Happyland
Rabobank Noord-Veluwe
Stichting Erkend Veluws Streekproduct
Wijngaard Telgt
Thirsa Steijaert: coördinator samenwerking gemeenten