StreekProeven

Uitvoeringsperiode: 01-04-2017 t/m 31-01-2019
Regio: NL-221 Veluwe
Status: Afgerond

Projectbeschrijving (project is afgerond)

Probleem

 Steeds meer mensen hebben behoefte aan een transparante voedselvoorziening, waarbij producten op een duurzamere manier worden geproduceerd en verwerkt. Steeds meer agrarisch producenten zijn op zoek naar nieuwe afzetmarkten en willen een betere prijs voor hun producten. Korte voorzieningsketens, waarbij producenten hun producten in de regio afzetten, bieden kansen voor beide behoeften.

Aanpak

Een samenwerkingsverband van de gemeente Barneveld, regionale producenten en andere ketenpartijen heeft gewerkt aan:

  1. een uitgetest plan van aanpak voor meer regionaal voedsel in het bedrijfsrestaurant van de gemeente Barneveld;

  2. tenminste één concreet afzetpunt in Barneveld voor regionale producten uit Barneveld en omgeving;

  3. een marketing en communicatieplan;

  4. een concreet plan van aanpak voor het verzilveren van kansen en het oplossen van de meest urgente (keten)dilemma’s die de realisatie van 1 en 2 bemoeilijken.

Eindresultaat

1.  Een uitgetest plan van aanpak voor meer regionaal voedsel in het bedrijfsrestaurant van de gemeente Barneveld

Half april 2018 zijn de eerste regionaal geproduceerde producten op de kaart van het bedrijfsrestaurant gezet. Eerst voor een half jaar, maar met de intentie dit permanent door te voeren. De reacties van klanten waren positief. Op basis van ervaringen is een plan gemaakt voor de verdere introductie van regionale producten in het restaurant en wordt dat plan uitgevoerd.

2.  Eén concreet afzetpunt in Barneveld voor regionale producten uit Barneveld en omgeving

  • Mogelijke afzetkanalen voor regionale producten zijn in kaart gebracht en er zijn gesprekken gevoerd om potentie van nieuw afzetkanaal te verkennen.
  • De Buurderij is uiteindelijk gestopt, omdat ze geen goede logistieke partner konden vinden.
  • De Biotruck bezorgt in steeds meer gebieden biologische producten waar mogelijk uit de regio. Verder lijkt de categorie ‘vers-speciaalzaken’ kansen te bieden.
  • Sinds september 2018 komt de helft van alle te koop aangeboden eieren in een lokale supermarkt uit Barneveld.

3.  Marketing en communicatie

Door elkaars wereld beter te leren kennen komen consumenten te weten wat er nodig en mogelijk is om lokale producten te krijgen en krijgen producenten inzicht in wat de echte belangrijke wensen van consumenten zijn.  Het letterlijk en figuurlijk in verbinding brengen van producenten en consumenten draagt hier aan bij.

4.  Het verzilveren van kansen en het oplossen van de meest urgente (keten)dilemma’s voor afzet van regionale producten.

Met het samenwerkingsverband is onderzocht welke kansen en dilemma’s er zijn om regionaal voedsel meer een vast onderdeel te laten zijn van de wekelijkse boodschappen van consumenten, van het aanbod in winkels en (bedrijfs)restaurants, of elders. Boeren zoeken steeds meer naar mogelijkheden om op een duurzame manier te produceren.

  • door kringlopen te sluiten kan verspilling in de productie worden verminderd. Hierdoor wordt de kostprijs lager en kan er een nieuw verdienmodel ontstaan;
  • als consumenten meer regionale producten eten tegen een eerlijke prijs, krijgen boeren meer geld voor hun producten.

Daarnaast kan er meer ruimte bij de consument ontstaan om een eerlijke prijs te betalen, als ze minder voedsel verspillen. Een betere afstemming van vraag en aanbod draagt daaraan bij.

Projectleider

Projectleider
Marlies Knol
Gemeente Barneveld
06-1015 5750

Partner(s)

Partner(s)
G. van Middendorp - Vanelly
H. van Hamersveld - Eicom Barneveld B.V.
M. Borren - De Lankerenhof