Projectbeschrijving (project is afgerond)
Probleem
Het vervangen van kuilgras en veel krachtvoer door veel vers gras en hooi leidt tot meer grondgebondenheid, veel minder krachtvoerinvoer van buiten het bedrijf, lagere emissies naar grond- en oppervlaktewater, lagere en stabielere ureumgehalten met als gevolg lagere ammoniakemissie, meer natuur door mozaïekbeheer, betere diergezondheid en dierenwelzijn. En ook tot gezondere zuivelproducten. Bij veel consumenten is er een toenemende belangstelling voor voedsel met deze meerwaarde. Het vraag is hoe dit in de markt meerwaarde kan opleveren. Hoe een merk zuivel op te zetten dat onderscheidend is op die verschillende aspecten.
Aanpak
Een merk in de markt zetten waarvan de kwaliteit van de melk en het verwerkingsproces tot kaas is geoptimaliseerd en geborgd en de voordelen transparant worden gecommuniceerd. Hiervoor wordt:
- Een organisatie en samenwerking met andere melkveehouders opgezet om voldoende schaalomvang en een goede afstemming van het aanbod te realiseren.
- De kennis zal breed worden verspreid onder melkveehouders en consumenten in Utrecht en daarbuiten. De kennisoverdracht aan melkveehouders en hun adviseurs zal anders worden gericht dan voorheen door het vrij sterk afwijkende bedrijfsconcept. Daarvoor zal ook nagegaan worden of het nuttig en wenselijk is een praktijk-innovatie-en demobedrijf op te zetten.
- Een nieuw merk duurzaam in de markt zetten is duur. De ketenpartijen zullen dit alleen doen als er medefinanciering komt. De melkveehouders hebben interesse in het nieuwe bedrijfsconcept, maar de brede toepassing zal pas ontstaan als die meerwaarde in de markt word gerealiseerd.
Eindresultaat
Eindresultaat
De doelen van het project, met wat is bereikt op elk van die doelen, zijn:
- "Het samen innoveren om een uniek merk kaas in de markt te zetten, waarvan de melk geproduceerd is met veel vers gras en hooi in plaats van met kuilgras en veel krachtvoer, met meer diergezondheid en dierenwelzijn, met meer natuur en meer gesloten kringloop, duurzaam, meer grondgebonden en minder emissies". Na velerlei adviezen, testen en tools, met ook tegenslagen en verder zoeken en innoveren is dit goed gelukt. Het is opmerkelijk dat een koe goed en gezonde melk kan produceren met zeer veel vers gras en hooi en weinig krachtvoer. Mede door de integrale en optimale afstemming van 4 belangrijke biologische processen in de melkveehouderij: in de mest, in de bodem, bij de voederwinning/-opslag en in de koe. Dat levert een goede bodemkwaliteit, goed voer en een efficiënte voeding voor de koeien. Met als gevolg veel minder emissies naar grondwater en lucht. Extensivering wordt zo weer lonend. En ook dat draagt bij aan het sluiten van kringlopen.
- "En met gezondere melk. Een merk waarvan de kwaliteit van de melk en het verwerkingsproces tot kaas is geoptimaliseerd en geborgd en de voordelen transparant worden gecommuniceerd". Het is uit meerdere onderzoeken gebleken, bijvoorbeeld uit een belangrijk onderzoek van Benbrook et al 2018, dat 'grassfed milk' leidt tot melk met de relatief meer gezonde vetzuren Omega3 en CLA's; zelfs beter dan biologische en aanzienlijk beter dan gangbare melk. En deze gunstige vetzuren bleken bij de UUT Hooi kaas ook te leiden tot een heel goede smaak. Over deze voordelen is veel gecommuniceerd. Maar dat blijft nog veel aandacht vragen om meer consumenten en melkveehouders te bereiken met het goede verhaal.
- "Daarbij een goede organisatie en samenwerking met andere melkveehouders opzetten om voldoende schaalomvang en een goede afstemming van het aanbod op de vraag te realiseren". Er is een goed business-/verdienmodel opgezet. Daarnaast is veel samenwerking opgebouwd met andere (potentiële) hooimelkers.
- "De kennis zal breed worden verspreid onder melkveehouders en consumenten in Utrecht en daarbuiten, mede om die brede toepassing te krijgen en om te blijven innoveren. De kennisoverdracht aan melkveehouders en hun adviseurs zal anders worden gericht dan voorheen door het vrij sterk afwijkende bedrijfsconcept. Daarvoor zal ook nagegaan worden of het nuttig en wenselijk is een praktijk-innovatie-en demobedrijf op te zetten". Het blijkt dat er zeer veel belangstelling was voor kennis over het innovatieve bedrijfsconcept en de nieuwe producten. Met veel aandacht via artikelen, webinars, bedrijfsbezoeken, beurzen. Tik Uut Hooi maar eens in in Google.
Website: https://uuthooi.nl/