Projectbeschrijving (project is afgerond)
Probleem
Vraag en aanbod van duurzame streekproducten in de horeca zijn nog onvoldoende op elkaar afgestemd. Ondanks de belangstelling bij de horeca, en het inmiddels aanzienlijke productaanbod het lukt nog onvoldoende om de producten ook daadwerkelijk op de kaart te krijgen bij de (vele) restaurants op en rond de Veluwe. Oorzaken hiervan zijn onder andere dat het aanbod nog te versnipperd is (de producenten zijn individueel verantwoordelijk voor hun afzet), de producten en hun gebruiksmogelijkheden nog onvoldoende bekend zijn bij de horeca, en dat de logistieke systemen en (horeca) groothandels vaak nog onvoldoende toegesneden zijn op het kleinschalige seizoensgebonden productaanbod. Daarnaast is de kennis van duurzaamheid in de horeca nog onvoldoende. Hierdoor blijven belangrijke kansen onbenut.
Aanpak
Met het gehele netwerk van 27 producenten worden de Veluwse Streekproducten breed op de kaart gezet bij de regionale horeca. Om dit te realiseren dient een doorbraak te worden gerealiseerd in de lokale ketens en logistiek en dient de kennis over producten en het gebruik ervan in de horeca te worden vergroot. De horeca fungeert hierbij als uithangbord voor de producten om hiermee de kennis en bekendheid hiervan bij streekbewoners en toeristen te vergroten.
Eindresultaat
De projectactiviteiten hebben bijgedragen aan de doelstelling van het project “het breed op de kaart zetten van erkende Veluwse Streekproducten bij de regionale horeca”. De volgende resultaten zijn geboekt:
- Substantiële toename van afzet van Erkende Veluwse streekproducten in de horeca: de beschikbaarheid van Erkende Veluwse Streekproducten voor de regionale horeca is toegenomen. Onder meer door het oplossen van logistieke knelpunten.
- Vergroten van kennis over de producten bij de regionale horeca: matchmaking activiteiten zijn georganiseerd (Veluwe Taste bijeenkomsten i.s.m. Visit Veluwe en tijdens Spirit of Winter; Veluwe diner en een excursie i.s.m. Koninklijke Horeca Nederland ) en is aangesloten bij bestaande evenementen (Roots in the Woods, Picknick in the Park) om de bekendheid van de streekproducten en de kennis hierover bij de horeca te vergroten.
- Oplossen van logistieke knelpunten, verbeteren verkrijgbaarheid van de producten: door onder andere de samenwerking met de Coöperatie Boerenhart – waarbij veel Echt Veluwe producenten zijn aangesloten – en andere initiatieven zoals Uit Veluwe, is de verkrijgbaarheid van de Veluwse streekproducten voor de horeca sterk toegenomen en zijn logistieke knelpunten opgelost
- Verbreding van het assortiment door meer deelnemende producenten: het assortiment Erkend Veluwse Streekproducten is gedurende de loop van het project aanzienlijk toegenomen door de toetreding van 12 nieuwe producenten, en de toevoeging van nieuwe productgroepen aan het assortiment (fruit, asperges, bieren, nieuwe kazen, pannenkoekmeel etc.)
- Vergroting van de bekendheid van Veluwse Streekproducten en deelnemende restaurants bij bewoners en recreanten: dit is gedaan door social media (facebook pagina), het ontwikkelen en verspreiden van de minimap (40.000 ex) naar VVV’s en vakantieparken, vernieuwing van de website, het maken van een promo-video voor Erkend Veluwse Streekproducten. In samenwerking met Veluwe op 1! Hebben we in 2019 het Veluwe diner georganiseerd, en hiermee de streekproducten bekendheid gegeven bij de horeca en bij bestuurders.
Website: Home - Echt Veluwe
