Verbinden boeren/tuinders en burgers/afnemers in regio Nijmegen door korte voorzieningsketens 2.0

Uitvoeringsperiode: 01-12-2019 t/m 31-05-2021
Regio: NL-226 Arnhem/Nijmegen
Status: Afgerond

Projectbeschrijving (project is afgerond)

Probleem

Versterking en bestendiging van de positie van streekproducten vergen commitment en positief gevoel bij de klant. Om dat te bereiken is vernieuwing van de benadering van de markt nodig

Aanpak

Komen tot een samenwerkingsverband, strategie en werkdocument inzake nieuwe lokale concepten en lokale samenwerkingsvormen, gericht op vergroting van de afzet (in volume en in prijs) van duurzame en gezonde regionale producten via korte ketens 2.0, gericht op:

  • Medeverantwoordelijkheid afnemers/consumenten voor betere/faire prijzen voor boeren en tuinders, omdat dit voor ons een wezenlijke voorwaarde is om de voedseltransitie te doen slagen. 
  • Realisatie van meerwaarde voor regionale producten door uitwerking van nieuwe marktconcepten, allianties en verdienmodellen afgestemd op de specifieke situatie/markt in de regio Nijmegen.
  • Versterking van het profiel en de marktpositie van landbouw en voedselproductie in en om Nijmegen door een aanbod van herkenbare en te onderscheiden regionale producten (onder andere kwaliteit, transparantie, het ‘Verhaal van de producent en zijn bedrijf’, klimaatneutraal).
  • Verbinding met de omgevingskwaliteit (natuur, ecologie, landschap, …): ‘Het landschap op je bord’.
  • Verbinding met thema’s als voedselverspilling, armoede (voedselbanken), gezond eten en bewegen, verwerking reststromen, energieproductie en -besparing, verpakking, CO2-uitstoot in stad en regio
  • Nieuwe vormen van informatie en communicatie: herstel structurele verbindingen producent/afnemer.
  • Samenwerking met maatschappelijke organisaties, onderwijsinstellingen en studentenorganisaties (zoals van Radboud Universiteit, HAN, Hogeschool Van Hall Larenstein) gericht op de realisatie van lokale netwerken en langdurige verbindingen tussen boeren en burgers.

Eindresultaat

De activiteiten dragen bij aan de totstandkoming van een samenwerkingsverband, een regionale voedselstrategie en praktijkervaring inzake nieuwe lokale concepten en lokale samenwerkingsvormen, gericht op vergroting van de afzet (in volume en in prijs) van duurzame en gezonde regionale producten via korte ketens 2.0, gericht op: 

  • Medeverantwoordelijkheid afnemers/consumenten voor betere/faire prijzen voor boeren en tuinders, omdat dit voor ons een wezenlijke voorwaarde is om de voedseltransitie te doen slagen. 
  • Realisatie van meerwaarde voor regionale producten door uitwerking van nieuwe marktconcepten, allianties en verdienmodellen afgestemd op de specifieke situatie/markt in de regio Nijmegen. 
  • Versterking van het profiel en de marktpositie van landbouw en voedselproductie in en om Nijmegen door een aanbod van herkenbare en te onderscheiden regionale producten (onder andere kwaliteit, transparantie, het ‘Verhaal van de producent en zijn bedrijf’, klimaatneutraal). 
  • Verbinding met de omgevingskwaliteit (natuur, ecologie, landschap, …): ‘Het landschap op je bord’. 
  • Verbinding met thema’s als voedselverspilling, armoede (voedselbanken), gezond eten en bewegen, verwerking reststromen, energieproductie en -besparing, verpakking, CO2- uitstoot in stad en regio, et cetera. 
  • Nieuwe vormen van informatie en communicatie: herstel structurele verbindingen producent/afnemer. 
  • Samenwerking met maatschappelijke organisaties, onderwijsinstellingen en studentenorganisaties (zoals van gemeente Nijmegen, Voedselbank, Radboud Universiteit, Enactus, CWZ, etc.) gericht op de realisatie van lokale netwerken en langdurige verbindingen tussen boeren en burgers

Website: https://www.cooperatieoregional.nl/verbinden-van-boeren-en-burgers

Projectleider

Projectleider
Gerard Titulaer
Gebiedscoöperatie Oregional
06-2269 6467

Partner(s)

Partner(s)
Gemeenten Lingewaard en Nijmegen